- Fietsstijl: Verschillende rijstijlen vereisen verschillende fietsstijlen, dus je eerste overweging is waar en hoe je van plan bent te rijden.
- Belangrijkste kenmerken: De grootste problemen zijn vering, wielmaat, framematerialen, versnellingen en remmen.
- Pasvorm: Last but not least, zorg ervoor dat je fiets goed bij je past. Dit kunt u het beste persoonlijk doen bij een fietsenwinkel als Decathlon.
Soorten mountainbikes
Trail fietsen
Dit is misschien wel de meest voorkomende mountainbike-stijl, omdat de categorie niet is gebaseerd op een specifiek type racen. Als je vrienden wilt ontmoeten bij de plaatselijke trailhead en een mix van beklimmingen en afdalingen wilt maken, dan is dit de stijl voor jou. Fietsen in deze categorie leggen evenveel nadruk op plezier, efficiëntie en een verstandig totaalgewicht.
Typische specificaties: 120-140 mm veerweg; 67-69° balhoofdhoek
(De veerweg is de hoeveelheid beweging die wordt geboden door de voor- en achtervering van de fiets. Balhoofdhoek is de hoek die de balhoofdbuis vormt met de grond. Een steilere balhoofdhoek geeft over het algemeen aan dat een fiets sneller zal draaien en beter zal klimmen. Een slappere (lagere) hoek geeft over het algemeen aan dat een fiets bij hoge snelheden betere stabiliteit biedt, maar niet zo goed klimt.)
Crosscountry-fietsen
Deze rijstijl houdt doorgaans in dat je snel moet rijden, met de nadruk op klimvaardigheid. Afstanden variëren van slechts een paar mijl tot meer dan 25, en fietsen hebben de neiging zich te concentreren op efficiëntie en een laag gewicht. Deze fietsen kunnen geweldig zijn als je overweegt competitief te worden of een racefiets wilt voor je lokale trails.
Typische specificaties: 80-100 mm veerweg; 70-71° balhoofdhoek
Fietsen met dikke banden
Overmaatse banden, van 3,7 inch tot 5+ inch breed, geven deze fietsen uitstekende tractie, vooral in zand of sneeuw. Fietsen met dikke banden zijn geweldig voor beginners omdat de brede banden geruststellend vergevingsgezind zijn als een rijder een lijn door ruw terrein kiest.
Allmountainbikes
Zie all-mountainbiken rijden als trail rijden op steroïden, met grotere been verbrandende beklimmingen, langere, engere afdalingen en meer technische kenmerken, zowel door de mens gemaakt als natuurlijk. Fietsen voor all-mountain rijden zijn ontworpen om goed te presteren op steile afdalingen, terwijl ze ook licht en wendbaar genoeg zijn om bergopwaarts te trappen.
Typische specificaties: 140-170 mm veerweg; 65-68° balhoofdhoek
Mountainbike-functies
Type ophanging en wieldiameter zijn twee belangrijke kenmerken die bepalen welk type terrein een fiets aankan. Je zult ook dingen als framemateriaal, aantal versnellingen en type remmen willen overwegen als je je fietskeuze beperkt.
Typen mountainbike-ophanging
Stijf: Niet het meest voorkomende type mountainbike, “stijve” mountainbikes hebben geen vering. Ze zijn gemakkelijk te onderhouden en meestal goedkoper, maar de meeste rijders geven de voorkeur aan fietsen met vering voor meer comfort. De meeste fietsen met dikke banden zijn stijf omdat rijders merken dat de brede banden en lage bandenspanning alle squish bieden die nodig is om hobbels op het pad op te vangen.
Hardtail: deze fietsen hebben een verende voorvork aan de voorkant om de impact op het voorwiel te absorberen, maar de achterkant van de fiets heeft geen vering, dus een hardtail. Hardtails zijn doorgaans minder duur dan volledig geveerde fietsen en hebben minder bewegende delen (wat zich vaak vertaalt in minder onderhoud). De meeste hardtails hebben de mogelijkheid om de voorvork te vergrendelen op momenten dat een volledig stijve fiets gewenst is.
Crosscountry-rijders neigen doorgaans naar hardtails, omdat deze fietsen een directere krachtoverbrenging tussen de pedaalslag en de achterband mogelijk maken. Hardtails kunnen ook thuis zijn op all-mountain trails, en de lagere kosten en het eenvoudiger onderhoud maken ze een solide optie voor alles behalve serieuze, door liften onderhouden downhill-trails.
Volledige vering: er zijn veel variaties op volledig geveerde fietsen, maar het algemene idee is dat de voorvork en achterschokbreker de schokken van het pad absorberen. Dit vermindert de impact op de rijder drastisch, verhoogt de tractie en zorgt voor een meer vergevingsgezinde en plezierige rit.
Een volledig geveerde fiets kan veel hobbels en gebabbel op het pad opvangen, maar de fiets kan ook een beetje “bobbelen” en je verliest een deel van de energieoverdracht bij het bergopwaarts klimmen. Als gevolg hiervan hebben de meeste volledig geveerde rigs de mogelijkheid om de achtervering te vergrendelen voor een betere krachtoverbrenging en efficiënter klimmen.
Wielmaat mountainbike
26 inch: in het niet al te verre verleden waren alle mountainbikes voor volwassenen uitgerust met 26 inch wielen. Het is nog steeds een beschikbare wielmaat, maar als je nu een fietsenwinkel binnenloopt en informeert naar mountainbikes, wordt je waarschijnlijk gevraagd: “26 inch, 27,5 inch of 29 inch?”
27,5 inch (650b): Deze fietsen bieden een middenweg tussen standaard 26 inch wielen en 29ers en passen een “best of both worlds” -oplossing toe, gemakkelijker over terrein rollen dan de 26s, maar wendbaarder dan 29ers. Wielen van 27,5 inch zijn te vinden op zowel volledig geveerde als hardtail-rigs.
29ers: deze fietsen hebben 29 inch wielen die iets langzamer accelereren, maar als je eenmaal begint te bewegen, kun je aanzienlijk meer terrein veel gemakkelijker overwinnen dan op een fiets met 26 inch wielen. Ze zijn efficiënter voor langere ritten omdat ze hun momentum behouden en ze hebben een hogere “aanvalshoek”, wat betekent dat het wiel gemakkelijker over obstakels op de weg rolt. Deze fietsen zijn enorm populair geworden bij de crosscountry-menigte. 29ers zijn te vinden in rigide, hardtail en full-suspension rigs.
27,5+ inch: het plussymbool geeft eenvoudig extra brede wielen en banden aan, meestal 2,8 inch of meer breed. Bredere banden bieden een comfortabelere en meer vergevingsgezinde rit. Ze hebben ook minder rolweerstand, dus de trend is dat fietsen tegenwoordig bredere wielen en banden hebben.
24 inch: mountainbikes voor kinderen hebben doorgaans 24 inch wielen om plaats te bieden aan de kortere benen van kinderen. De meeste zijn goedkopere versies van volwassen fietsen met eenvoudigere componenten. Over het algemeen zijn deze pakken geschikt voor kinderen van 10 tot 13 jaar, maar dit hangt meer af van de grootte van het kind dan van de leeftijd. Jongere/kleinere kinderen kunnen beginnen op mountainbikes met 20 inch wielen.
Materialen voor mountainbikeframes
Het frame beïnvloedt het gewicht, de sterkte, de levensduur, de rijkwaliteit en de prijs van een fiets.
Aluminiumlegering is het meest gebruikte materiaal voor mountainbikeframes. Sommige duurdere modellen hebben lichtere aluminium frames omdat de fabrikant meer dollars en moeite besteedt aan de selectie van materialen, het ontwerp van de buizen en het fabricageproces.
Andere framematerialen zijn staal, titanium en koolstofvezel . Staal is taai, goedkoop en biedt een soepele rit, maar is relatief zwaar voor een mountainbike. Titanium is licht en sterk, maar te duur voor alles behalve high-end mountainbikes. Koolstofvezel is vrij gebruikelijk op crosscountryfietsen, fietsen met dikke banden en high-end trail- en all-mountainbikes vanwege de sterkte en het lage gewicht, maar het is relatief duur omdat het arbeidsintensieve fabricage vereist.
Mountainbike versnellingen
Het aantal versnellingen dat een fiets heeft, is het resultaat van het aantal voorste kettingbladen vermenigvuldigd met het aantal tandwielen op de cassette. Mountainbikes zijn verkrijgbaar met alles van een enkele versnelling tot 30 of meer versnellingen. Als je rekening houdt met de vele combinaties van kettingbladen en tandwielen en het aantal tanden erop, kan het complex worden.
Om het simpel te houden, zijn de belangrijkste dingen om te overwegen je conditie en het terrein waarop je gaat rijden. Als je veel steile heuvels rijdt en je vindt klimmen een uitdaging, kies dan voor meer versnellingen. Als je een sterke mountainbiker bent of alleen op vlak terrein rijdt, heb je niet zo veel lage versnellingen nodig om een heuvel op te rijden, zodat je met minder versnellingen weg kunt komen, wat ook helpt om je fiets licht te houden.
Mountainbikes hebben van oudsher twee of drie kettingbladen om een verscheidenheid aan gemakkelijke versnellingen voor klimmen te bieden. Echter, mountainbikes met enkele kettingbladen en een brede cassette met 9, 10 of 11 tandwielen zijn nu erg populair. Fietsen met één kettingblad zijn lichter en eenvoudiger omdat je maar één shifter nodig hebt om door de versnellingen op de cassette te bewegen, en ze bieden de meeste versnellingen die je nodig hebt.
Houd er rekening mee dat de versnelling van een fiets vrij eenvoudig aan te passen is nadat je een fiets hebt gekocht, dus het hoeft niet je eerste zorg te zijn bij het kiezen van een fiets.
Mountainbike Remmen
Schijfremmen hebben velgremmen vervangen op alle mountainbikes behalve instapmodellen.
Schijfremmen: deze hebben remblokken die vastgrijpen op een remrotor die op de wielnaaf is gemonteerd. Schijfremmen zijn er in twee versies: hydraulische schijfremmen bieden meer progressief en krachtig remmen met minder inspanning van de vingers, en ze passen zichzelf aan op slijtage van de remblokken. Kabelgeactiveerde (mechanische) remmen moeten handmatig worden afgesteld naarmate de remblokken slijten.
- Voordelen ten opzichte van velgremmen: Consistenter remmen onder alle omstandigheden; veel goedkoper om een versleten rotor te vervangen dan een heel wiel; superieure prestaties op steile en natte terreinen; minder belasting van de vingers.
- Nadelen tov velgremmen: Moeilijker om remblokken te inspecteren en remblokken te vervangen. Hydraulische remmen zijn duurder in onderhoud.
Velgremmen: Sommige mountainbikes op instapniveau worden geleverd met velgremmen. Velgremmen zijn voorzien van remblokken die grip op de velgen hebben.
- Voordelen ten opzichte van schijfremmen: Zuinig; gemakkelijk om slijtage van de remblokken waar te nemen en versleten remblokken te vervangen.
- Nadelen t.o.v. schijfremmen: Geleidelijk verslijt de velg, waardoor het wiel moet worden vervangen; minder remkracht; minder effectief in natte of modderige omstandigheden; vereist meer inspanning van de vingers op de hendels om agressief te remmen.
Mountain Bike Fit
Een fiets die goed past en past bij jouw lengte, flexibiliteit en rijstijl, is een fiets waar je graag op rijdt. Een goed passende fiets kan je wegligging en vertrouwen op het parcours verbeteren, zodat je meer technische en uitdagende ritten kunt maken.
De maat van mountainbikes: Mountainbikes zijn er in standaardmaten (S, M, L) en zijn over het algemeen vergelijkbaar tussen merken. Maten komen over het algemeen overeen met uw lengte. Veel fietsfabrikanten hebben maattabellen met een hoogtebereik voor elke fietsmaat. Als je tussen twee maten in zit, kun je het beste de kleinere kant kiezen, omdat er meer maataanpassingen kunnen worden gemaakt met een kleiner frame dan met een te groot frame.
Ga voor de beste pasvorm door naar een fietsenwinkel te gaan: Gewapend met een algemeen gevoel voor wat voor soort fiets je zoekt, is dit een goed moment om naar een gespecialiseerde fietsenwinkel te gaan om geschikte modellen te vinden en een paar fietsen. Dat is de beste manier om de beste pasvorm te krijgen.
Ga een proefrit maken. Vraag om meerdere fietsen te rijden. Met de hulp van een verkoopspecialist zou u uw keuze moeten kunnen beperken tot twee of drie fietsen. Hoewel ze vergelijkbare prijzen en componenten kunnen hebben, zullen ze allemaal anders aanvoelen om te rijden. Neem elk een rit van vijf tot tien minuten over een aantal gevarieerde oppervlakken, waaronder een korte heuvel. In de meeste gevallen zal de ene fiets gewoon beter voor je aanvoelen dan de andere. Je wilt dat een fiets aanvoelt als een natuurlijk verlengstuk van je lichaam.